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Ausgewählte Literaturhinweise

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Ausgewählte Literaturhinweise

  • Schouler-Ocak M, Graef-Calliess IT, Tarricone I, Qureshi A, Kastrup M, Bhugra D. EPA Guidance on Cultural Competence Training. Eur Psychiatry 2015 Mar;30(3):431-40.       
  • Bhugra D, Gupta S, Schouler-Ocak M, Graeff-Calliess I, Deakin NA, Qureshi A, Dales J, Moussaoui D, Kastrup M, Tarricone I, Till A, Bassi M, Carta M. EPA Guidance mental health care of migrants. Eur Psychiatry. 2014 Feb;29(2):107-15.
  • Schouler-Ocak M, Wintrob R, Moussaoui   D, Villasenor Bayardo S, Zhao X-D, Kastrup C. Background Paper on the Needs of Migrant, Refugee and Asylum Seeker Patients Around the Globe. International Journal of Culture and Mental Health; 2016; 9(3):216-232.
  • Koch E, Müller MJ, Schouler-Ocak M (Hrsg.). Sucht und Migration, Lambertus-Verlag, Freiburg in Breisgau 2013.
  • Hausotter W, Schouler-Ocak M (Hrsg.) Begutachtung bei Menschen mit Migrationshintergrund, 2. Auflage. Urban & Fischer bei Elsevier, 2014.
  • Van Bergen D, Heredia Montesinos A, Schouler-Ocak, M (Eds). Suicidal Behavior of Immigrants and Ethnic Minorities in Europe. Hogrefe; 2014.
  • Schouler-Ocak M (Ed.). Trauma and Migration. Cultural Factors in the Diagnosis and Treatment of Traumatised Immigrants. Springer; 2015.
  • Graeff-Calliess IT, Schouler-Ocak M (Hrsg). Migration und Transkulturalität - Neue Aufgaben in Psychiatrie und Psychotherapie. Schattauer GmbH; 2017.
  • EXPRESSION III: Patient´s Expectations and Preferences regarding Physician-Patient Relationship and Clinical Management. Results of the International NOGGO/ENGOT-ov4-GCIG study in 1,830 Ovarian Cancer Patients from European countries. Oskay-Özcelik G, Alavi S, Richter R, Keller M, Cecere SC, Cormio G, Joly F, Kurtz JE, du Bois A, Maciejewski M, Jedryka M, Vergote I, Van Nieuwenhuysen E, Casado A, Mendiola C, Achimas-Cadariu P, Vlad C, Reimer D, Zeimet AG, Friedlander M, Sehouli J. Ann Oncol. 2018 Feb 5
  • Comparing provision and appropriateness of health care between immigrants and non-immigrants in Germany using the example of neuraxial anaesthesia during labour: cross-sectional study. Razum O, Reiss K, Breckenkamp J, Kaufner L, Brenne S, Bozorgmehr K, Borde T, David M. BMJ Open. 2017 Aug 21;7(8):e015913. doi: 10.1136/bmjopen-2017-015913.
  • Erste Ergebnisse der Expression V Studie – Berliner Umfrage zu Erwartungen und Wünsche von Patientinnen mit und ohne Migrationshintergrund und gynäkologische Malignome D Dimitrova , B Naghavi , K Neumann , M David , R Chekerov , EI Braicu , U Torsten, C Kronenberger, G Oskay-Özcelik, I Blau, U Keilholz , J Sehouli Geburtshilfe Frauenheilkd 2016; 76 - A6, DOI: 10.1055/s-0036-1571403
  • Obstetric and perinatal outcomes among immigrant and non-immigrant women in Berlin, Germany. David M, Borde T, Brenne S, Ramsauer B, Henrich W, Breckenkamp J, Razum O. Arch Gynecol Obstet. 2017 Oct;296(4):745-762. doi: 10.1007/s00404-017-4450-5. Epub 2017 Jul 26.
  • Emergency outpatient services in the city of Berlin: Factors for appropriate use and predictors for hospital admission. David M, Schwartau I, Anand Pant H, Borde T. Eur J Emerg Med. 2006 Dec;13(6):352-7.
  • Comparison of Perinatal Data of Immigrant Women of Turkish Origin and German Women – Results of a Prospective Study in Berlin.  David M, Borde T, Brenne S, Ramsauer B, Henrich W, Breckenkamp J, Razum O. Geburtsh Frauenheilk 2014; 74: 441-448
  • Breast cancer patients' expectations in respect of the physician-patient relationship and treatment management results of a survey of 617 patients. Oskay-Ozcelik G, Lehmacher W, Könsgen D, Christ H, Kaufmann M, Lichtenegger W, Bamberg M, Wallwiener D, Overkamp F, Diedrich K, von Minckwitz G, Höffken K, Seeber S, Mirz R, Sehouli J. Ann Oncol. 2007 Mar;18(3):479-84. Epub 2007 Feb 1.
  • Zu 3: „Results of the Expression V Study - a multicenter NOGGO survey in Germany - assessing the therapy expectations of patients with different ethnicity and gynecological malignancies“ D. Dimitrova (1), B. Naghavi (2), R. Richter (3), M. David (3), J. Blohmer (4), U. Torsten (5), G. Oskay-Özcelik (6), I. Blau (7), Nikos Fersis (8), U. Keilholz (9), J. Sehouli (1)

    1. Charité Universitätsmedizin Berlin, Klinik für Gynäkologie, Berlin 2. Interkulturelle Kommunikation, Charité Comprehensive Cancer Center, Berlin, 3. Klinik für Gynäkologie mit Brustzentrum der Charité, Charité Universitätsmedizin Berlin, 4. Vivantes Klinikum Neukölln Berlin, Klinik für Gynäkologie, 5. Praxisklinik Krebsheilkunde für Frauen, Berlin 6. Praxis, Berlin 7. Frauenklinik Bayreuth, Bayreuth 8. Charité - Universitätsmedizin Berlin, Campus Benjamin Franklin, Hematology-Oncology, Charité Comprehensive Cancer Center, Berlin. Purpose: An effective doctor-patient communication is a milestone for an adequate patient compliance. In the context of increasing international migration we conducted a multicenter 3–year survey to explore the needs and preferences of patients with different ethnical origin with a special focus on doctor-patient communication and therapy expectations.

    Methods: A 58-item questionnaire was developed in four languages: German, Russian, Arabic and Turkish. The study was approved from Charité ethics committee. The survey recruited patients with primary or recurrence of breast, ovarian, peritoneal or fallopian tube cancer. The patients filled out a paper form, participated via Internet or were interviewed by trained staff. 

    Results: A total of 686 patients responded: 367 (54 %) were interviewed, 69 (10 %) took part via Internet and 250 (36 %) filled out a paper form. The median age was 58 years and 26.5 % from the participants were migrants. The majority of the patients were highly satisfied with the communication with their doctors. There was no significant difference between patients with different ethnical origin, but between migrants from first- and second generation. The groups differ significantly in regard to their understanding of disease origin. Patients with other ethnical origin than german were less often considered to paricipate in clinical trials (p<0.05). 

    Conclusions: This study underlines the keyrole of a good doctor-patient relationship regardless of ethnical origin and indicates that further improvements are needed to eliminate barriers and enable access to health research for migrants.

    Disclosure Statement: The study was supported by a donation from the ALLIMOGI – Stiftung.
  • Befragung von Patienteninnen und med. Personal in Notaufnahmen: Quantitativ nicht-interventioneller Ansatz, Projektleitung bzw. Konsortialführung, Prof. Dr.-Ing. Thomas P. Zahn; bbw Hochschule Leibnizstraße 11-13, 10625 Berlin;  Telefon: 030-31990-9516, E-Mail: thomas.zahn@bbw-hochschule.de

    Beteiligte Einrichtungen/ Kooperationspartner
    1) bbw Hochschule und GeWINO der AOK Nordost – Prof. Zahn (Projektleitung, Befragung Geflüchtete)  2) Charité-Universitätsmedizin Berlin, Klinik für Gynäkologie – Prof. Sehouli, Prof. David  (Befragung Patientinnen und medizinisches Personal Notfallaufnahme) 3) Universität Bielefeld, Fakultät Gesundheitswissenschaften – Prof. Razum (Studiendesign und Qualitätssicherung) Projekttitel/Akronym NoMiG - Notfallversorgung von Migranten und Geflüchteten Themenfeld Verbesserung der Bedarfsgerechtigkeit & Wirtschaftlichkeit der GKV-Versorgung

    Projektziele/ Hypothese
    Projektziele: Erfassung und Analyse der Beweggründe von Patienten mit vs. ohne Migrationshintergrund für die Nutzung von klinischen Notfallambulanzen und Feststellung von Informationsbedürfnissen, Nutzungsstrukturen und Einflussmöglichkeiten auf das Inanspruchnahme-Verhalten. Hypothese: Die Inanspruchnahme von Notfallambulanzen durch Patienten mit Migrationshintergrund ist häufig unangemessen. Dies wird vor allem durch fehlendes Gesundheitswissen, ungenügende Kenntnisse der Versorgungsstrukturen und Kommunikationsschwierigkeiten verursacht.

    Studientyp und Methodik
    Dreiteilige, quantitative nicht-interventionelle Studie (Querschnittanalyse): (1a) Leitfadeninterviews und Erste-Hilfe-Scheinauswertung bei Patienten der Notfallambulanzen der drei Charité Standorte; (1b) Kurzfragebögen für behandelnde Ärzte der Notfallaufnahmen; (2) Leitfadeninterviews mit Integrationskursteilnehmern (Geflüchtete)

    Studienpopulation und Stichprobengröße
    (1a) 1.000 Patienten mit Migrationshintergrund (Zielgruppe) vs. 1.000 Patienten ohne Migrationshintergrund (Vergleichsgruppe) jeweils mit Selbsteinweisung in die Notfallambulanz der drei Charité Standorte; (1b) je Behandlungsfall Kurzfragebogen für Ärzte (n=2.000) (2) 500 Integrationskursteilnehmer (Geflüchtete) mit Eintritt in die Regelversorgung seit 2014

    Datenbasis
    Erhebung von Primärdaten: Leitfadeninterviews Patienten (1a) und Geflüchtete (2): Soziodemographische Daten, Daten zur Migration/Akkulturation, Selbsteinschätzung deutsche Sprachkenntnisse; Gesundheitswissen, Fragen zum „self management“,  Diskriminierungserfahrungen; Nutzung medizinischer Einrichtungen, Therapieerwartungen, Symptominterpretation; (1b) Kurzfragebögen Ärzte: Einschätzung Dringlichkeit, Kommunikation, sprachliche Verständigung, Qualität der Arzt-Patienten-Beziehung (1a/b): korrespondierende ärztliche Dokumente (sog. Erste-Hilfe-Scheine inkl. Laborparameter u.a.)